Home
    Opdateringer 

    

  Medlemskab
   
Vedtægterne
   
Virago MC DK
   
Turklubben VIP
 

 Klubben
    Turkalenderen
   
Mødesteder
    Turmål
    Bestyrelsen
   
Medlemmerne

    Siden
   
Billeder

  Blandet guf   
    Links
   
Shoppen
    Corner
   
Kørehistorier
   
Bakspejlet


 Virago MC DK
    Klublinks
 
 
  

  Tur klubben                  
    info@virago.dk

   Webmaster

   
webmaster@virago.dk


  PeakCounter

 

Turmål


    

  Disciplineret og ansvarlig kolonnekørsel burde være et must når mange motorcykler færdes i flok, og reglerne er alle vel stødt på her og der.

Dog kan det ikke undgås at  "lokal" praksis opstår i de enkelte klubber og variationer forekommer, i hvorledes man fortolker de klassiske anvisninger for kolonnekørsel. Derfor for I her en gennemgang af hvordan vi kører i Turklubben - og hvordan vi forventer at Du opfører dig, hvis vi skal ud og køre tur sammen.

                                *****************************************
                     DEN ULTIMATIVE KOLONNEREGEL
                *****************************************
En motorcykelkolonne placerer sig i vognbanen i to snorlige rækker - en til højre, og en til venstre i banen. Turlederen forrest selvfølgelig, og altid i venstre side!

Bag ham fordeler kørerne sig skiftevis til højre og venstre i vognbanen, således at der til enhver tid er en "tom" plads lige foran og lige ved siden af hver enkelt kører.

                              
 
Under kørslen!
 
MÅ DU ALDRIG OVERHALE ELLER KØRE OP PÅ SIDEN AF DIN SIDEMAND FORAN DIG!  
        
-  Dette er den vigtigste regel af alle!

Den "tomme" plads op til køreren foran dig i din række TILHØRER din sidemand. Her skal han til enhver tid kunne undvige ind foran dig, såfremt en pludselig forhindring dukker op. Derfor: Hold hele tiden samme afstand op til din sidemand. Sætter han farten ned gør du det samme! 
Der findes to undtagelser for denne regel, og det er:

  Når kolonnen gør holdt for ubetinget vigepligt /rødt lys, samles alle kørere og holder tæt side om side i to rækker. Her skal du, selvfølgelig køre op på siden af din forreste sidemand! Når kolonnen igen sætter i gang, indtager man den oprindelige zigzag formation.

  Hvis en kører foran dig i din række kører fra, så der opstår "hul" i rækken - dvs. at du kan se en tom plads fremme mellem dine to foran kørende sidemænd -  kører du op og lukker hullet. Her skal du altså overhale din nærmeste sidemand! Han ved og forventer at du kommer, og holder øje med dig i sit spejl indtil du er på plads. Opstår der tomme pladser i rækken ved siden af dig, skal du intet foretage dig. 

KRYDS
ALDRIG! FRA DEN ENE RÆKKE TIL DEN ANDEN


            ***********************************************
                     KUNSTEN AT HOLDE AFSTAND
            *********************************************** 

  Det er lidt af en kunst at finde den rette afstand mellem motorcyklerne i kolonnen under kørslen. Afstanden bestemmes på den ene side af  den hastighed, der køres med. Der skal til hver en tid være plads og tid til at bremse eller undvige, hvis kørerne foran foretager en uventet manøvre eller stopper.
På den anden side må der
aldrig blive så langt mellem kørerne at bilister fristes til at klemme sig ind i kolonnen eller til at foretage farefulde overhalinger ind og ud mellem motorcyklerne.
Skulle du føle dig utryg under kørslen må du ikke begynde at lægge større afstand til de foran kørende.
Snak med kolonneføreren ved næste pitstop, om at få en placering længere fremme i rækkerne, hvor hastigheden er lavere og mere konstant end bagerst i kolonnen. En god rettesnor er at du skal bevare "ansigtskontakt" med din forreste sidemand i hans sidespejl, ligesom du  skal have kontakt til sidemanden bag dig i dit eget spejl.
Den regel holder dog ikke 100, idet nogle motorcykler er monteret med nogen temmelig aparte spejle. Hold under alle omstændigheder hele tiden godt øje med dine egne spejle, og dermed kørerne bag dig. Det er vigtigt for at undgå at kolonnen bliver delt, så vi risikerer at blive væk fra hinanden.
 

For at holde en lang kolonne samlet er det en fordel at bagerste mand besidder rutine og overblik og hurtigt kan køre op og stoppe kolonneføreren, hvis der opstår problemer nede i rækkerne. Får du problemer, så lad være selv at køre frem! Blink ind til siden og overlad til bagstopperen at slå alarm.
Tjek jævnligt dine spejle - falder kørerne bag dig tilbage eller stopper, blinker du omgående ind til siden og gør holdt
. Manøvren er signal til kolonnen foran dig, om at alle ikke er med, hvorefter de ligeledes holder ind.
Det samme gør sig gældende hvis det ikke er muligt at bringe hele kolonnen samlet gennem et trafikeret kryds. Hold øje med kørerne bag dig når  krydset er passeret. Er alle ikke sluppet med over, blinker du ind til siden og gør holdt så snart det er muligt. (Dem foran dig gør så det samme)  Hold øje med kørerne bag dig i dit spejl. Så snart de er i bevægelse og nærmer sig dig, blinker du ud og sætter i gang, så kolonnen kan samles igen i et glidende flow.


Ind imellem er det nødvendigt at stoppe tværgående trafik mens en meget lang kolonne passerer.

At dirigere en stor kolonne samlet gennem tæt trafik medfører at det ind i mellem er nødvendigt at "lukke af" for den forstyrrende, tværgående trafik. Dvs. at vi, for en kort bemærkning, indfører vores egen trafikregulering! Ved store kryds og svære udkørsler, kører et par mand eller fire  frisk frem og blokerer med krop og motorcykel som skjold for den øvrige trafik, så kolonnen kan passere hurtigt og samlet. 
Det er strengt nødvendigt at aftale manøvren hjemmefra, og orientere alle grundigt, så ingen intetanende midt i det hele bremser op for rødt i et kryds der er spærret af, til stor fare for de bagfra kommende (og sig selv). Husk! hvis et par af dine modige kammerater holder og gør trafik tjeneste ude i et kryds må du ikke bremse op eller tøve, selvom lyset skifter til rødt, men fortsætte frisk frem, så alle kan passere i en fart. Metoden er absolut ikke  lovlig, men utrolig nyttig for os -  og erfaringen viser at bilisterne accepterer forstyrrelsen. De fleste tager en tilbagelænet slapper mens de nyder synet af det skinnende optog der glider forbi.

At køre sikkert kolonne indebærer at man konstant er på forkant med forstyrrelser fremme, og i god tid advarer hinanden.

                 Det er nødvendigt at vi kommunikerer under kørslen.
 

Allerede i køreundervisningen til MC bliver man gjort bekendt med en række situationer, hvor det er formålstjenligt at meddele sig til de bagvedkørende ved hjælp af forskellige tegn og fagter - i reglen i den hensigt at advare mod et eller andet længere fremme.
Ved kolonnekørsel, hvor vi ofte tager noget af udsynet fra hinanden, er det særlig vigtigt at advare dem bagved, når noget uforudset indtræffer. 
Den allerbedste måde at blive fortrolig med "kropssproget" i kolonnen, er ved at placere sig bag en gammel rutineret rotte i starten, og holde øjne og ører på stilke.
Det giver meget bedre end lange skrevne forklaringer, indblik i hvordan vi håndterer de forskellige situationer. De fleste signaler er logiske og umiddelbart forståelige - og opserverer du et eller andet tegn du ikke lige fanger meningen med, så spørg! ved næste pitstop.
For al form for tegngivning motorcyklister imellem gælder det dog!: 
Brug din sunde dømmekraft! 
Signaler kun når det er nødvendigt og relevant! 
Vær sikker på at du bliver forstået ved at anvende aftalte tegn!            
  - Og endelig!  LAD VÆRE MED AT OVERDRIVE!
Der er ikke noget værre end at ligge bag én, der sidder og flagrer konstant med arme og ben. 
 - Et lille godt tip til langture! Ved hjemmefra at aftale en fast placering  kørerne imellem i kolonnen opnår man en række fordele.   
Først og fremmest bliver du lynhurtigt fortrolig med dine "naboers" kørestil, og kan på et splitsekund, og nærmest ud af en øjenkrog, afkode hvis én af dem pludselig opfører sig anderledes. 
Kolonnen er hurtigt på plads igen efter pitstop, når alle kender deres plads - og endelig - hvis der er en af kammeraterne, som du hjemmefra ved at du er utryg ved fx at ligge bagved, kan du sørge for at få en placering i passende afstand fra vedkommende.

Kolonnekørsel på motorvej stiller ganske særlige krav til raffineret, ordløs kommunikation mellem kørerne.
Herom mere i næste afsnit af Kolonne Service.

Ovenstående er et sammendrag af "Corners Kolonneservice", som blev vist i Corner i 2005