Disciplineret og ansvarlig kolonnekørsel burde være et
must når mange motorcykler færdes i flok, og reglerne er
alle vel stødt på her og der.
Dog kan det ikke undgås at "lokal" praksis opstår
i de enkelte klubber og variationer forekommer, i
hvorledes man fortolker de klassiske anvisninger for
kolonnekørsel. Derfor for I her en gennemgang af hvordan
vi kører i Turklubben - og hvordan vi forventer at Du
opfører dig, hvis vi skal ud og køre tur sammen.
*****************************************
DEN ULTIMATIVE KOLONNEREGEL
*****************************************
En motorcykelkolonne placerer sig i vognbanen i to
snorlige rækker - en til højre, og en til venstre i
banen. Turlederen forrest selvfølgelig, og altid i venstre
side!
Bag ham fordeler kørerne sig skiftevis til
højre og venstre i vognbanen, således at der til
enhver tid er en "tom" plads lige foran og
lige ved siden af hver enkelt kører.
Under
kørslen!
MÅ DU ALDRIG OVERHALE
ELLER KØRE OP PÅ SIDEN AF DIN SIDEMAND FORAN DIG!
- Dette er den vigtigste regel af alle!
Den "tomme" plads op til køreren foran dig i din række
TILHØRER din sidemand. Her skal han til enhver tid kunne
undvige ind foran dig, såfremt en pludselig forhindring
dukker op. Derfor: Hold hele tiden samme afstand op
til din sidemand. Sætter han farten ned gør du det
samme!
Der findes to undtagelser for denne regel, og det er:
Når
kolonnen gør holdt for ubetinget vigepligt /rødt lys,
samles alle kørere og holder tæt side om side i to
rækker. Her skal du, selvfølgelig køre op på
siden af din forreste sidemand! Når kolonnen igen
sætter i gang, indtager man den oprindelige zigzag
formation.
Hvis en kører foran dig i din række kører fra, så
der opstår "hul" i rækken - dvs. at du kan
se en tom plads fremme mellem dine to foran kørende
sidemænd - kører du op og lukker hullet. Her
skal du altså overhale din nærmeste sidemand! Han ved
og forventer at du kommer, og holder øje med
dig i sit spejl indtil du er på plads. Opstår der
tomme pladser i rækken ved siden af dig, skal du intet
foretage dig.
KRYDS ALDRIG!
FRA DEN ENE RÆKKE
TIL DEN ANDEN
***********************************************
KUNSTEN AT HOLDE AFSTAND
***********************************************
Det
er lidt af en kunst at finde den rette afstand mellem
motorcyklerne i kolonnen under kørslen.
Afstanden bestemmes på den ene side af den hastighed,
der køres med. Der skal til hver en tid være plads og
tid til at bremse eller undvige, hvis kørerne foran
foretager en uventet manøvre eller stopper.
På den
anden side må der
aldrig
blive så
langt mellem kørerne at
bilister fristes til at klemme sig ind i kolonnen eller til at
foretage farefulde overhalinger ind og ud mellem
motorcyklerne.
Skulle du føle dig utryg
under kørslen må du ikke begynde at lægge
større afstand til de foran kørende.
Snak med
kolonneføreren ved næste pitstop, om at få en
placering længere fremme i rækkerne, hvor hastigheden
er lavere og mere konstant end bagerst i kolonnen. En god rettesnor er at du skal bevare
"ansigtskontakt" med din forreste sidemand i
hans sidespejl, ligesom du skal have kontakt til
sidemanden bag dig i dit eget spejl.
Den regel holder
dog ikke 100, idet nogle motorcykler er monteret med
nogen temmelig aparte spejle. Hold under alle
omstændigheder hele tiden godt øje med dine egne
spejle, og dermed kørerne bag dig. Det er vigtigt for
at undgå at kolonnen bliver delt, så vi risikerer at
blive væk fra hinanden.
For
at holde en lang kolonne samlet er det en fordel at
bagerste mand besidder rutine og overblik og hurtigt kan
køre op og stoppe kolonneføreren, hvis der opstår
problemer nede i rækkerne. Får du
problemer, så lad være selv at køre frem! Blink ind
til siden og overlad til bagstopperen at slå alarm.
Tjek jævnligt dine spejle - falder kørerne bag dig
tilbage eller stopper, blinker du omgående ind til
siden og gør holdt.
Manøvren er signal til kolonnen foran dig, om at alle
ikke er med, hvorefter de ligeledes holder ind.
Det
samme gør sig gældende hvis det ikke er muligt at
bringe hele kolonnen samlet gennem et trafikeret kryds.
Hold øje med kørerne bag dig når krydset er
passeret. Er alle ikke sluppet med over, blinker du ind
til siden og gør holdt så snart det er muligt. (Dem
foran dig gør så det samme) Hold øje med
kørerne bag dig i dit spejl. Så snart de er i
bevægelse og nærmer sig dig, blinker du ud og sætter
i gang, så kolonnen kan samles igen i et glidende flow.
Ind imellem er det nødvendigt at stoppe tværgående
trafik mens en meget lang kolonne passerer.
At
dirigere en stor kolonne samlet gennem tæt trafik
medfører at det ind i mellem er nødvendigt at
"lukke af" for den forstyrrende, tværgående
trafik. Dvs. at vi, for en kort bemærkning, indfører
vores egen trafikregulering! Ved store kryds og svære
udkørsler, kører et par mand eller fire frisk
frem og blokerer med krop og motorcykel som skjold for
den øvrige trafik, så kolonnen kan passere hurtigt og
samlet.
Det er strengt nødvendigt at aftale manøvren
hjemmefra, og orientere alle grundigt, så ingen
intetanende midt i det hele bremser op for rødt i et
kryds der er spærret af, til stor fare for de
bagfra kommende (og sig selv). Husk! hvis et par af dine
modige kammerater holder og gør trafik tjeneste ude i
et kryds må du ikke bremse op eller
tøve, selvom lyset skifter til rødt, men fortsætte
frisk frem, så alle kan passere i en fart. Metoden er
absolut ikke lovlig, men utrolig nyttig
for os - og erfaringen viser at bilisterne
accepterer forstyrrelsen. De fleste tager en tilbagelænet
slapper mens de nyder synet af det skinnende optog der
glider forbi.
At køre sikkert kolonne indebærer at man konstant er
på forkant med forstyrrelser fremme, og i god tid
advarer hinanden.
Det er nødvendigt at vi kommunikerer
under kørslen.
Allerede
i køreundervisningen til MC bliver man gjort bekendt med en
række situationer, hvor det er formålstjenligt at
meddele sig til de bagvedkørende ved hjælp af
forskellige tegn og fagter - i reglen i den hensigt at
advare mod et eller andet længere fremme.
Ved kolonnekørsel, hvor vi ofte tager noget af udsynet
fra hinanden, er det særlig vigtigt at advare dem bagved,
når noget uforudset indtræffer.
Den allerbedste måde at blive fortrolig med
"kropssproget" i kolonnen, er ved at placere sig
bag en gammel rutineret rotte i starten, og holde øjne og
ører på stilke.
Det giver meget bedre end lange skrevne forklaringer,
indblik i hvordan vi håndterer de forskellige
situationer. De fleste signaler er logiske og umiddelbart
forståelige - og opserverer du et eller andet tegn du
ikke lige fanger meningen med, så spørg! ved næste
pitstop.
For al form for tegngivning motorcyklister imellem gælder
det dog!:
Brug din sunde dømmekraft!
Signaler kun når det er nødvendigt og relevant!
Vær sikker på at du bliver forstået ved at anvende
aftalte
tegn!
- Og endelig! LAD VÆRE MED AT OVERDRIVE!
Der er ikke noget værre end at ligge bag én, der sidder
og flagrer konstant med arme og ben.
- Et lille godt tip til langture! Ved
hjemmefra at aftale en fast placering kørerne
imellem i kolonnen opnår man en række
fordele.
Først og fremmest bliver du lynhurtigt fortrolig med dine
"naboers" kørestil, og kan på et splitsekund,
og nærmest ud af en øjenkrog, afkode hvis én af dem
pludselig opfører sig anderledes.
Kolonnen er hurtigt på plads igen efter pitstop, når
alle kender deres plads - og endelig - hvis der er en af
kammeraterne, som du hjemmefra ved at du er utryg ved fx
at ligge bagved, kan du sørge for at få en placering i
passende afstand fra vedkommende.
Kolonnekørsel
på motorvej stiller ganske særlige krav til
raffineret, ordløs kommunikation mellem kørerne.
Herom mere i næste afsnit af Kolonne Service.
|