13 dage i sadlen
Det tager det at komme fra Stenløse over Norge til Nordkap
og ned gennem Finland, sejle til Stockholm og hjem til
Stenløse igen.

Ikke på en traditionel hest men på en MC.
Efter lang tids planlægning kom Christian på Suzuki VL 1500
og Geert Hvid Bertelsen på Yamaha Dragstar 1100 afsted
mandag den 18. juni 2007. Ikke fordi det var svært at lægge
ruten. Gennem Norge er der kun en vej - E6 at vælge. Dog
kan man vælge nogle mindre afvigelser på vejen gennem Norge
– f.eks RV17 og over Lofoten – men den direkte vej er nem at
finde.
Diskussionen gik mere på, hvad er det for veje efter
polarcirklen, hvor meget trafik er der og hvor hvordan med
at tanke benzin, hvor mange kilometer kunne vi holde til at
køre om dagen, og hvor skulle vi spise og overnatte.
Afgangen gik planmæssig, og det går hurtigt op gennem
Sverige af E6. Egentligt havde vi planlagt at campere lige
før Oslo ved en campingplads langs Oslo fjorden. Det var en
fejl, da åbenbart det halve af Norge også havde planlagt det
– så vi måtte fortsætte gennem Oslo til vi fandt en plads
ved Mogreina. Det kompenserede nordmændene så for ved, at
vi som MC’er ikke skulle betale bompenge omkring Oslo. Så
med en startdag på 610 km var vi godt i gang.
Næste dag gik det langs Gudbrandsdalen, forbi Rondane og
over Dovrefjell. Her bidrog nordmændene igen til
køreglæden, da der over de store fjeld og også de fleste
strækninger efter polarcirklen var 90 km
hastighedsbegrænsning. Det flytter trods alt noget, plus at
der næsten ingen trafik var efter Trondheim.
Vores indtryk af nordmændene i trafikken er, at de kører
meget defensivt. På hele turen igennem Norge blev vi kun
overhalet én gang over Kvænangfjellet og så fuldt til dørs
af en autocamper der skulle nå færgen ved Bognes.
I Trondheim er der selvfølgelig Nidarosdomen at se, og
Geert måtte købe en ny hjelm, da visiret blæste af den gamle
og ikke umiddelbart kunne repareres.
Ellers går det stabilt derudad op til Polarcirkelcenteret
som er et besøg værd. For øvrigt er det rart med en pause
over Saltfjellet, da der blæser en stiv og kold sidevind.
Det gik for øvrigt igen over alle de øvrige fjeldpassager og
langs Porsangerfjorden. Det får en til at tænke sig bedre
om næste gang der skal pakkes MC. Vinden rykker godt i en
stor oppakning.
Nu behøver de ikke lukke Storebæltbroen i storm for vores
skyld – det kan vi sagtens håndtere.
Narvik røg vi igennem før det gik op for os at det vist var
en by – men hvad, det flytter jo kilometer.

Nu
begyndte fårene (ikke nordmændende) at blive en udfordring,
da de tror de skal græsse på vejene – men dem slap vi
heldigvis fint forbi. Det giver for øvrigt et helt andet
billede af road kills når man på vejen ser en blodplet på ca
2 kvm. Det strammer opmærksomheden lidt op. Heldigvis
mødte vi ingen elsdyr, da de skal være usædvanlig dumme at
møde. Rensdyrene, der begyndte at dukke op, var for det
meste kun et problem, når de var på begge sider af vejen, og
de ville over til
hinanden, når vi kom
kørende. Det gav lidt udfordringer om, hvem der egentligt
havde forkørselsret.
De mc’er vi kører på larmer rimeligt meget, så det gav
dyrene (og nordmændene) en forvarsel om at komme væk, så
seriøst kørende kunne komme til. Det tog de for øvrigt
meget pænt – altså nordmændene.
Jo længere nordpå vi kom, jo ringere blev vejene. Vi var
glade for, at det var blå himmel hver dag og ikke regn. Så
ville svingene og de dybe sporriller i vejene kunnet have
udviklet sig til noget grimt.
Næste vigtige stop inde Nordkap var Alta med specielt
helleristningerne at se på, og så lige fejre Midsommer Aften
med solen ind i telten hele natten. Det var ikke helt
smart.
Efter 7 dages kørsel kom vi endeligt til Nordkap efter
2.800 km. Det sidste stykke gennem et par 6.5 km
tunneler. Den ene specielt grim, da der næsten ingen lys
var i den, rå klippe direkte til vejbanen, sving undervejs
og så dryppede der meget vand fra loftet der gjorde vejbanen
glat og lavede tågedis inde i den. Nå – op bag en
campingvogn, så kunne han lede vejen gennem tunnelen.
Nogle der ellers fik vores respekt på turen var cyklister,
der med fuld oppakning kørte op og ned af fjellene i den
blæst og så igennem nogle af tunnelerne. Det var sejt.
Nordkapcenteret
er et meget specielt byggeri, især den underjordiske del.
Der kan man godt få adskillige timer til at gå. Også fordi
det meste af tiden udenfor er udsigten dækket af havgus selv
om man kører indtil 200 meter før centeret i fuldt solskin.

Konklusionen for vejen op gennem Norge, med 400 km i
gennemsnit om dagen er, at det godt kan lade sig gøre uden
at blive helt svingkulleret. Det skyldes nok også at
trafikken var ret minimal på denne årstid. Vi var også
glade for at have valgt at køre med solen i ryggen og lyset
på fjeldene foran os, da der nu var solskin hver dag. Det
eneste vi skulle holde specielt øje med var benzinen ved
fjeldovergangene, hvor der godt kunne være op til 100 km til
næste benzinstation.
Hjemturen var planlagt til ned gennem Finland til Helsinki
, derefter til Åbo og sejle til Stockholm og så lige det
sidste stykke motorvej hjem.
Afgang fra Nordkap var i tæt skyet vejr, så vi var glade
for, vi havde set og filmet dagen før – udsigten var væk, og
da vi krydsede grænsen til Finland ved Karigasniemi stod den
på regnvejr, der fortsætte hver eneste dag, til vi var
hjemme. Regnvejr og med en temperatur på under 10 grader,
så bliver man altså kold. Det kostede pauser med varm pizza
og kakao og da vi endeligt kom til Inari, så var der dømt
hytteovernatning. Lige før Inari ligger Sami Museet Siida,
der egentligt var lidt skuffende – især set i forhold til
museet Artikum i Rovaniemi.
De finske veje, selv så langt nordpå, er fantastisk gode,
og så er der 100 km hastighedsbegrænsning på de åbne stykker
mellem byerne. Når man så også slipper for de skarpe kurver
og ingen biler, så kommer man altså fremad. Landskabet i
Finland er på sin vis også lidt skuffende, hvis man kun ser
det der er fra landevejen. Der er nemlig kun træer. På
GPS’en, kunne vi se, at vi kørte forbi den ene sø efter den
anden – men man måtte af vejen for at se dem.

Rensdyr var der mange
af, men de havde for det meste lært at blive i grøfterne og
græsse. Næste dag skulle vi lige se udsigten fra Kaunisspaa
før Saariselka, så til Napapirii det finske polarcirklen
center. Her var det tydeligt at finnerne gerådede i den
vildfarelse af julemanden bor i Finland – men det lod vi nu
ligge. Så gik det gennem Rovaniemi, der er en stor by og
videre til Den Botniske Bugt.
Dagen efter ned gennem
det rigtige sølandskab, som vi ikke kunne se, til Vitasaari.
Campingpladserne ligger flot ved søerne, så der får man om
ikke andet set det vand der er at se, og så få hilst på
myggene. I Norge var vi for det meste så højt oppe og det
blæste så meget at myggene ikke var noget problem – men i
Finland!. De blev helt euforiske, når der kom sådan et par
godbidder fra DK.
Sidste længere etape
var til Helsinki hvor vi havde bestemt os for et centralt
beliggende hotelværelse, så vi ret koncentreret kunne se de
ting man nu engang skal se i Helsinki. Dagen efter god tid
til Åbo hvor vi hjemmefra havde bestilt færge og kahyt med
Silja til Stockholm.
Den eneste udfordring
vi egentligt havde i Finland (ud over myggene) var de
ubemandede benzinstationer, som der er mange af. Selv om de
reklamerer med alle kreditkort er der ingen der virker, så
det er en god ide at have en portion euro sedler med.

Det blev til et
gennemsnit på 370 rimeligt letkørte km om dagen i Finland.
Lørdag morgen blev vi
lukket ud af færgen kl. 7.00 i Stockholm, og på det
tidspunkt går det hurtigt ud af byen af E4 direkte mod
Helsingborg.
Ganske uvidende om
hvad vi gjorde, holdt vi en pause for at komme lidt i læ for
regnen ved en benzinstation og vejkro der hed Mantorp. Det
var helt utroligt, at alle Sveriges Brian’er var samlet der
og skulle demonstrere deres bilers hestekræfter på
parkeringspladsen i silende regn.
Så gik det op for os
at motorbanen Mantorp Park lå lige ovre bag træerne og alle
med lidt benzin i blodet skulle til gadebilsræs i den
weekend.
Vi var glade for, at
vi skulle videre inden de blev lukket ud på vejene igen.
Lørdag kl. 16.00 var
vi igen i Stenløse, og kunne se tilbage på 13 dage, 5.200 km
og nogle helt specielle oplevelser. Alt gennemført efter
planen og uden andre mekaniske uheld end en baglyspære, der
skulle skiftes. At det tog 2 hele dage bagefter, for at
finde kromen på maskinerne igen, er så en helt anden
historie.
Christian og Geert.
|